måndag 30 november 2009

Lyssna

Dags att skriva lite igen. Just nu är jag ganska trött på alla myndighets människor. För även om man sitter och bestämmer en sak på ett möte så kan dom sen utan mig sitta och bestämma helt andra saker utan att kolla om de är okej för mig. Fast de är mig de påverkar om dom bestämmer andra saker och ändrar sig. Jag ska väl få bestämma över mitt liv själv. Eller? Eller de kanske blir så att är man sjuk och har olika problem så blir de automatiskt så att sjukvård och myndigheter som bestämmer allt. De är min kropp som är ett problem inte min hjärna. Så tänka och bestämma kan jag allt göra själv. Undra om dessa jag skriver om i bloggen läser här???


Detta inlägg har verkligen tagit lång tid att skriva i word från den 18/11-2009 till den 30/11-2009 Så de kan verka lite rörigt.



Mail från Henrietta . Där de står att dom tycker att jag ska gå på smärtkursen och att ha aktivitet samtidigt. Och att hon ber Kerstin leta rätt på en aktivitet. Hon meddelar även att ny smärtkurs börjar var 14:e dag. Och att Tove hälsar att angående utredning på Smärt och Rehab så har hon inget svar att ge. Mailar detta tillbaka till både Tove och Henrietta. Mitt svar:


Bra att kursen inte drar ut på tiden. Men hoppas att de blir som vi sagt efter jul men innan April.
Förstår att de finns vissa fördelar med att göra båda två samtidigt. Men de innebär ju sysselsättning 5 dagar i veckan. Och när jag testade de sist i samband med utredningen på ams så vart de för mycket. Orkade inget annat än att vila/sova när jag kom hem. Och de innebär att hemmet och allt annat i mitt liv blir i sidosatt. När ska jag ha ork att umgås med familjen och att hjälpa till hemma?? Eller ska min mamma dra hela lasset hemma själv???
Och de jag lär mig på kursen är ju meningen att jag ska kunna använda mig av hela livet så den kunskapen försvinner ju inte efter kursens slut.
Jag står kvar vid min åsikt att under kursen så vill jag bara ägna mig åt den. Hoppas ni respekterar de.


Vad menar du Tove med att du inte har något besked angående Smärt och Rehab??? Är remissen inte skickad? Eller vill ni inte skicka någon??


Angående de sista i mailet till Tove så får jag ett svar tillbaka att de tar lite tid att kommunicera inom vården.


Tycker de är lite dåligt av dom att hålla på att ändra sig hela tiden. För på mötet sist med Henrietta och Kerstin så bestämdes de att jag skulle göra en sak i taget. Och utan att prata med mig så ändrar dom på de. Därför skrev jag som jag gjorde ovan.


Mail från Tove i måndags om torsdag 26/11. Fick som sagt mail från Tove idag om tid för möte på Torsdag. Dock så krockar de med min tid för P-spruta på Vårdcentralen och den tiden byter jag inte. Men efter lite prat så flyttas mötet fram en timme och jag hinner ta sprutan innan mötet. Frågade återigen om remissen till Smärt och Rehab. Vi skulle ta de på Torsdag sa hon.


Utredning Smärt och Rehab. Se ovan. Men vi får väl se vilket svar jag får på Torsdag. Misstänker att dom anser att jag inte behöver utredas. Blev precis som jag trodde, de blir ingen utredning. Tove och at på smärt och rehab tycker jag ska gå smärtkursen först. Gick med på de. Orkar inte tjafsa. Men efter kursen om värken är kvar, vilket den kommer vara så kommer jag be om en remiss till smärt och rehab.


Ringer Henrietta om mötet på Torsdag. Hon då berättar hon att Kerstin har ett förslag till aktivitet åt mig. Hon tycker jag ska ringa Kerstin.


Pratat med Kerstin om aktivitet på telefon. Förslaget var att jag ska vara på ett stall där dom har en kafeteria. Säger nej till de då jag har astma och ibland reagerar på djur, och hästar luktar.


Samtal med ”C” om ansökan Januari 2010. Lämnar idag in ansökan kring den 25 men blir lite svårt när de är jul. Får istället lämna in den tidigare i December. Hade jag fler frågor så skulle vi ta de på torsdag. Så passade på att fråga henne om ekonomiskt stöd till besök hos tandläkaren. Hon skulle kolla upp saken.


Möte med Samordningsteamet i Torsdags. Närvarande Tove, Henrietta och ”C”, min mamma och jag. Vi pratade om smärt kursen och om aktiviteten. Kom inte fram till något direkt. Mer info om mötet finns på ovanstående punkter.


Städat hos pappa. Ja de var de jag fick göra i lördags. Han har renoverat badrummet och slipat vilket ledde till slipdamm i hela huset. Inte alls kul att städa och ännu tråkigare när de är hos någon annan. Men fick ju träffa pappa en liten stund i alla fall. Nu är han i Thailand med sin fru och min lillebror på semester och dom kommer hem efter nyår.


Värken. Inte rolig men de går. Värst är de på kvällarna och när jag ska sova. Och nu har jag börjat få svårt att sova med. Är fortfarande trött jämt men inte så att jag kan sova. Förut somnade jag jätte lätt men inte nu längre.. Varför?? Värken är som värst i benen. Trappan är jätte jobbig uppför och har ondare nu i benen än förut och sitter jag ner så somnar benen nästan direkt. Och då blir de som små kramper i benen. Jobbigt. Nacken och huvudet har varit skapligt. Haft en del ont och lite migrän. Men ännu inget jätte jobbigt migränanfall. Utan medicinen hjälpt och oftast har migränen kommit på kvällen och då kan man ju lägga sig och sova.


Ljusparty. De vart 10 gäster totalt. Bara en som inte kom för hennes barn var sjuk. Försäljningen gick jätte bra. Och alla hittade något som dom gillade. Jag fick välja produkter själv för något på 900kr och jag valde 4 ljushållare med svart motiv. 2 ljushållare med körsbärsblommor och 2 paket med teljus och ett presentkort på 500kr. Fick betala 150kr för presentkortet och lägga till 59kr för de jag valde. Är jätte nöjd. Vart dock lite strul med pengar och betalningar under partyt men de är sådant som händer. Och de löste sig dock. Körde lotteri och en gäst vann 550kr att välja varor för. Bilder på alla produkter jag valt kommer så fort sakerna kommer. Troligen till Lucia.


Adventspynta. De har vi gjort här hemma. Bilder kommer senare. De är lite små saker kvar att göra men allt tar ju sin tid och man måste ju ha ork att göra annat med. Detta är kvar att göra.
-Byta dekorationer i ljushållare från partylite.
-Köpa blommor. 1 hyacint till mitt rum, 1 hyacint till vardagsrummet att ha på databordet, 1 amaryllis till vardagsrummet att ha på bordet, 1 hyacint till köket. Och kanske en till hyacint. Allt detta ska också planteras i krukor och dekoreras.
-Hänga upp dörrkransen på dörren. Klart. Vart bra.


Klippning Franzens hårvård. De vart de i onsdags. Vart bra. Är verkligen nöjd.


Shopping i Linköping vart de i Fredags. Var på Ikano-huset och Ikea. Köpte 2 linnen på Cubus, Almanacka på Åhléns för 2010, Vinter skor på Skopunkten och filmen Wallander Läckan på Coop Forum. Bilder och priser kommer i eget inlägg.


Jul Fest Smk Motala Bil.
De var lotteri och jag och mamma vann tillsammans en filt, 4 handukar och en ljuslykta för 4 värmeljus. Fick även ett set med grillbestick då någon glömt kvar de. Bilder kommer i eget inlägg. De bjöds även på julbord från Möllers Fest Service. Kommer nedan att skriva vad jag åt och tyckte om varje sak.
-Julskinka. Kanska torr och smaklös. Annars ok.
-Kalkon. God och bra kryddad.
-Bredbar leverpastej. God och bra smak.
-Ägg halvor med majonäs och räkor. Goda.
-Bröd. Torrt och lite tråkigt annars ok.
-Ost. Smakade nästan inget. Sådär.
-Lax. God. Dock så räker de med en liten bit för min del.
-Omelett med svampstuvning. God, dock lite väl salt och stark.
-Jansson. Tråkigt utseende. Smaklös. Sådär.
-Köttbullar. Goda, Dock dåligt med färg på dom. Lite väl gråa. Kunde vart lite mindre kryddade.
-Prinskorv. Inte god. Och jag äter inte helst de så de kan bero på de.
-Julmust. Helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar