lördag 2 oktober 2010

Vägen/början till diagnos

•    Som barn hade jag ofta problem med värk i ben och knän. Hade även ofta ont i handleder och fotleder.  Fick till svar att de bara var växtvärk varje gång.

•    2002, opererades jag för skolios

•    2004, fick infektion i ryggen med operation som åtgärd

•    2005 opererades jag igen för skolios.

•    Frågat många gånger varför jag har värk. Får inget svar av någon läkare.

•    Fick diagnosen Migrän och även medicin utskrivet.

•    Hösten 2007 arbetsförmåga bedömning gjord på ams visade bara att jag ej kan jobba.

•    2008-2009 jul vinter  Gick på smärt och rehab us. Gjorde olika utredningar hos läkare, psykolog, at, sjukgymnast. Visade endast många ömma punkter och överrörliga leder.

•    Höst 2009 Sökte vc marieberg  och ”R” för EDS sjukdom i släkten. Han undersökte endast handleden och kollade lite på huden. Hade ej EDS enligt han då jag saknade ett symptom man inte måste ha.  Vart sjukriven 1 månad

•    Hösten 2009 Rehabsamordnare inkopplad. Frågan om jag hade fibro kom upp. ”R” talade om att de kunde vara möjligt men han befattar sig inte med de. Han var mycket otrevlig och sa många nervärderade saker. Rehabsamordnare ”T” tyckte han var otrevlig.

•    Hösten 2009 Patientnämnden kontaktad, tyckte jag skulle ringa ”R” chef. Gjorde ej de.

•    Sommar 2010 Besök hos sjukgymnast för ortoser. Får nej på de. Ska träna då blir de bättre får jag till svar.

•    Höst 2010. Ber om utredning för fibro då jag vill ha en diagnos. Och jag fått antytt av läkare att de är fibro jag har men ingen vill kolla de eller skriva de i journalen eller skriva remiss. Får till svar att utredning inte är aktuellt och de tycker både ”T”, ”R”, annan läkare och Vc chef och smärt och rehab och sjukgymnast på vc. Dom anser att jag blir bra av träning.

•    Ber om hjälp med migrän och nackvärk och ber om röntgen på nacken då den låser sig. De blir nej.
Medicinen funkar, så då gör man inget. Fast jag kan ha migrän upp till 5 gånger i veckan.

•    Frågan om läkarutlåtande kommer upp på ett möte med rehabsamordnare, soc, ams och team linus. ”T” svarar att de inte är aktuellt då jag inte tränat en längre tidsperiod.  Och de är för kostsamt att göra utredningar.

•    Bra att veta. ”R” har aldrig undersökt mig. Värken och tröttheten i kroppen är värre nu än när jag var på smärt och rehab. Ändå har ”R” gått på dom journalerna.

•    Patientnämnden kontaktad. Och förklarar läget. Se ovan. Dom ringer vc Marieberg, dom står dock fast vid sitt beslut om träning.

•    Patientnämnden talar om att får jag diagnosen fibro av läkare ”G” ska jag komma åter och anmäla vc Marieberg och läkare ”R”.

•    September 2010 var på fibro föreläsning för att bli mer säker på om de är fibro jag har. Är med den kunskap och info jag fått om fibro säker till 99% sen återstår de att se vad en läkare säger.

•    September 2010 Vårdcentral bytt. Ny läkare ”G” dock så tar de två veckor innan man kan boka tid hos läkaren.

•    Fick brev från nya vc på onsdag 15/9. Ringde och kollade om listningen var klar tidigare och de är klart. Bad om att få läkartid och förklarade varför. Sköterskan sa att min nya läkare ”G” har ont om långa patientbesökstider och de fanns först i oktober och jag tyckte de var lite långt dit. Hon skulle prata med ”G” och kolla om jag kunde ta en underläkare istället eller en kort akuttid.
Dom skulle återkomma och om dom inte gjort de innan måndag skulle jag ringa.

•    Dom ringde på torsdagen 16/9 och berättade att läkare ”G” inte hade några tider men fick en tid hos en annan läkare om lite mer än en vecka. En måndag 27/9.

•    September Läkarbesök hos Läkare ”R” som visade……. Se inlägg Jakten på diagnos del 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar