torsdag 8 oktober 2009

Ams

Gjort arbetsförmåga bedömning där. Varför och vad som hände och lite till finns nedan... Detta är ett foruminlägg jag skrivit...
090831
Men tagit bort en del lite för privata uppgifter.
Ska försöka göra en lång historia kort....
Har haft problem med skola och gymnasium hela mitt liv. Så orkade inte fullfölja när jag gick om 8:an så har bara gått individuella programmet utan godkända betyg. Inte så bra jag vet. Men orkade inte med skolan varken fysiskt eller Psykiskt.
Började på något som kallas ung resurs här i våran stad, Man går där om man är arbetslös och ung, Fick testa att ha praktik på olika ställen med orkade inte med de, Vart för dålig i kroppen med värk och migrän. Slutade där och skrev in på ams= arbetsförmedlingen. Dom hade inte så mycket att erbjuda utan bestämde att jag skulle få göra en arbetsförmåga utredning.
Sagt och gjort under hösten 2007 gjorde jag de.. Den utredningen gjorde inte att jag direkt blev bättre utan dom kom bara fram till att jag var för sjuk för att jobba.
Tiden jag var där var mellan 9-14 med en timmes lunch som åts på stan. När jag kom hem gick jag och la mig och sov. Ansökte då om aktivitetsersättning hos fk= försäkringskassan. Fick avslag. Var för frisk. Frågade ams vad händer nu.. Fick till svar att två timmar på basen (ett ställe för gamla missbrukar och sådana) fyra dagar i veckan kanske vore bra. Då finns de ju folk som kan kolla så jag klarar av att umgås med folk och att jag orkar med de rent fysiskt, Socialkonsulenten anser nämligen att jag inte kan umgås med folk och prata för mig. Hjälper till ideellt inom en förening och där måste man kunna prata för sig och jag klarar mig jätte bra där. Dock så orkar tyvärr inte kroppen med de riktigt nu. Eller de har den väl inte gjort på över ett år, Men ger allt jag har den dagen jag är där och ligger nästa dag med värk överallt och trött och orkeslös till max, Tyvärr tryckte socialkonsulenten till mig känslor rejält under utredningen med. Har vart med om en del och allt de skulle rivas upp. Och då rivs ju massa känslor upp också. Mobbing är de värsta som finns, Så talade med hennes chef utan någon reaktion. Eftersom jag inte ville gå på Basen. Så sa ams att dom inte hade något att erbjuda mig och avsade sig mig. Så nu får jag ingen hjälp alls av dom. Orkade inte ta tag i saken då utan lät de va. Tills nu. Då mamma fått reda på att hon får mycket mindre pengar för att jag bor hemma. Och de kan ju vara roligt att ha en egen ekonomi så man slipper be om pengar hela tiden. Ringer soc för att kolla om dom kan hjälpa mig vilket dom kunnat tidigare. Dom vill att jag skickar in en ansökan. Sagt och gjort. Börjar med de pusslandet igen. Ringer efter papper på olika ställen, Letar reda på alla nya läkarintyg som jag fått sedan sist. Och börjar söka jobb. Måste söka alla jobb som jag kan tänkas klara av med tanke på de som står i intygen. Att jag är sämre och har mer värk och massa där till gäller inte eftersom de inte finns på papper. Soc nöjer sig dock med att jag bara söker jobb i Östergötland. Problemen börjar komma. Många vill inte ha mig. Fått svar att de är två som vill prata mer med mig. Pratar med båda på telefon. De ena jobbet skulle jag inte klara av pga massa lyft och för att man var tvungen att använda deras produkter. Var någon Aleo Vera saft eller liknande, Dom tyckte mamma kunde lyfta runt på mina saker. Där sade jag nej. De är jag som ska ha jobbet inte mamma, Tackade nej till de jobbet pga av lyften. Hoppas soc godkänner de. Andra jobbet var att sälja års kort till en frisör salong. Dock så är inte personalen överens om vad jag ska göra och vart. Och när jag frågar om jag ska vara i frisörsalongen får jag inget bra svar. Har nämligen svårt för dofter får migrän. Och färger och permanentvätskor luktar ju en del. Ringde och tackade nej till de jobbet. Och de blir nog svårt för dom att få personal med tanke på att de har stått massa dåligt om dom i tidningen. Så nu ska jag fortsätta att söka massa jobb. Ska försöka att få soc ansökan klar idag. Hoppas verkligen att jag får pengarna. Tyvärr så börjar kroppen säga ifrån mer och mer. Är tröttare, mer värk i hela kroppen och haft migrän 2 gånger på 3 dagar, med en jobbig nackvärk också. Och har ingen ork. De kan ju inte vara meningen att jag ska må så här bara för att jag måste söka massa jobb för att få pengar, Undra hur de skulle bli om jag får ett jobb och måste börja åka buss och jobba varje dag också. Blir jag erbjuden ett jobb jag kan klara av får jag inte tacka nej till de enligt soc. För jag måste bidra till min egna försörjning som dom kallar de. Berättat om EDS för mamma och om min kusin. Men hon vill inte se att jag kanske har de. Och hon vill absolut inte kolla sig säger hon för de leder ingenstans iallafall som hon säger. Hon är ju redan sjukpensionär. Och hon är lite imot att jag också ska kolla mig. Och stöttar mig inte alls i de. Detta har dagit mig två dagar att skriva. Men kände att jag var tvungen att skriva av mig.

091001 Idag har jag inget stöd från Ams. Söker bara jobb via deras hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar