torsdag 8 oktober 2009

Sökandet efter orsaken till Värken/Smärtan

Vårdcentralbesök
Detta skrev jag den 090917
Nu är remissen skickad till Lim och Ann-Marie Lantblom.
Läkaren var trevlig och ställde frågor om vilka problem jag hade.
Han erkände själv att han inte kunde något direkt om EDS. Ändå så verkade de vara så att han läst lite om de innan mitt besök. Han kollade på huden vid armbågen och de gick att dra ut en bit men åkte tillbaka snabbt. Vilket enligt honom inte tydde på EDS. Huden skulle tydligen hänga kvar efter han dragit i den. Han undrade varför jag ville till neurologen... Förklarade att Ann-Marie jobbar där och hon kan en hel del om EDS. Han tyckte att en reumatolog var bättre. Men han sa att hon ville ringa till Ann-Marie och kolla om de var dit remissen skulle och om han var tvungen att undersöka mig... Han gick iväg och ringde... Han kom tillbaka och sa att Ann-Marie var duktig på EDS och att de nu också fanns en till tjej som börjat intresserat sig för de. Vem av dom jag skulle få kunde han inte säga... Och han behövde inte undersöka mig... Sen frågade han vad jag jobbar med och sa att jag var arbetslös. Då frågade han vad jag levde på och jag sa som de var att jag får pengar från soc men att dom ha krav att jag ska söka alla jobb jag kan tänkas klara av... Med tanke på dom intyg dom fått. På dom finns inget om värk, yrsel, migrän, svaga muskler, svårt att sova och ständigt trött.
Han frågade hur länge jag haft dessa problem.. Berättade att de funnit vissa problem under barndomen men att de började 2002 och sedan dess har de bara blivit sämre. Talade om jag jag sagt till ortoped läkaren att jag haft ont men han har bara sagt att är man så ung så har man inte ont. Men att jag tillslut fått remiss till smärtkliniken och att deras hjälp bara bestod av morfin som jag tackade nej till med tanke på att de är beroende framkallande och att jag vet att jag har svårt att sluta med de. Har tagit morfin i samband med min Skolios operationer.
Han gick även iväg och skrev ett intyg medan jag var där där de står.

Att dom misstänker Bindvävssjukdom.
Att jag har smärtproblematik,skolios,migrän,trötthet.
Finns bindvävssjukdom i släkten.
Kan inte vara arbetssökande f.n.
Muskulär ömhet.
Att arbetsförmågan är nedsatt pga smärta.
Att arbetsförmågan är helt nedsatt 2009-09-17 till 2009-10-17
Att remiss är skickad till neurologen för bedömning.

Sen sa han lycka till och han frågade om han fick kolla i journalen hur de gick för mig och de sa jag ja till.
Fick även nytt recept på imigran. Som jag tar mot migränen.
Så nu är de bara att vänta på tid, kunde ta upp till 3 månader.
Jag lever ju på soc nu. Och måste söka jobb fast jag är sjukskriven.
När ”jobbet” ringer för intervju talar jag om att jag är sjukskriven och ej kan jobba blir dom sura. Får då förklara varför jag ändå söker jobb.

091001 Idag behöver jag inte söka jobb för att vara berättigad försörjningsstöd.
Är sjukskriven sedan 090917 till den 091017.



Smärtkliniken
Har gått på smärtkliniken i januari 2009. Utan resultat, fick träffa massa olika personer, sjukgymnast, at, psykolog mm. De dom hade att erbjuda var någon kurs 5 dagar i veckan i 2 veckor. Tackade nej då jag ej hade ekonomi att åka till Us fram och tillbaka så ofta.

Ortoser
Har fått handledsortoser efter lite tjat av handteamet på min vårdcentral som sitter på Lim. Använder dom dom dagar de är som värst. Kan dock inte göra mycket med dom på.

EDS
Augusti 2009 fick jag reda att mina kusin har EDS. Läst på om de och insåg att de var så att även jag har de. De tyckte min kusin med. Ringde VC för att få en tid hos läkaren för remiss till Neurologen på Lim där de finns en duktig läkare med mycket kunskap om EDS. Fick ett bra och trevlig bemötande av läkaren på VC och han skickade en remiss åt mig. Mer om VC besöket ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar