torsdag 23 december 2010

Jul

GOD JUL ALLA MINA LÄSARE

Snart är de Jul de är verkligen nära nu. Och jag har inte bloggat något på hela December. Dåligt jag vet. Men har inte orkat.

Julen hos mig.
Hur är julen hos mig?? Maten, Paketen, Pynt och annat.


Hos mig är julen lite annorlunda än hos andra.
Oftast så är de bara mamma och jag hemma på julen.
Min pappa, hans fru S och lillebror M är ofta bortresta hos S föräldrar över jul och nyår då dom bor i Thailand.
Mina andra bröder firar julen på sina egna vis.
Sedan ganska många år tillbaka firar vi jul med mammas svägerska B, Morbror och deras två barn med sambo och barn. Min moster och kusin jobbar ofta på julen.

I år är dock Pappa, S och Lillebror M hemma över julen. Så ska dit på dagen och mina bröder kommer dit. På kvällen blir de som vanligt med B, Morbror och deras barn med familjer.


Mammas och mitt julbord i år kommer att innehålla:
Köttbullar
Jansson
Ägg halvor med västkuströra
Leverpastej
Julskinka
Bröd
Smör
Salt Gurka
Tomat
Omelett med svampstuvning
Julmust
Kex
Ost
Frukter
Lax
Skumtomtar
Knäck


Sen äter vi alltid julbord också på kvällen. Som alla hjälps åt att göra. I år fick vi ordna prinskorv och leverpastej.

Paket köper vi inte till varandra av ekonomiska skäl. I år blev de en nyhet. Alla fick vid ett tidigare tillfälle dra en lapp med ett namn på och till den man fick namn på ska man köpa ett paket för 100kr. På så sätt får alla ett paket av tomten.

Mamma och jag köper inga paket till varandra heller...


Pyntar gör vi inte så mycket bortsett från lite tomtar och en liten mini gran med belysning.


Bortsett från Julafton så är vi mest hemma och tar de lugnt.


Hur firar ni jul med mat, paket och pynt???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar