torsdag 6 januari 2011

Veckans Tema Vecka 1


Nytt År Nya Möjligheter
Tänk smart. Visst är de så att man vill förändra allt så där i början på ett nytt år. Man har fler nyårslöften som att gå ner i vikt, börja träna, ta hand om sig själv mer, umgås mer med vännerna, bli en bättre partner, bli en bättre förälder och allt vad de nu kan vara.
Stopp. Visst de kan funka några veckor men sen lär de spåra ur. Ta en sak i taget och jobba med de. Gör man för många förändringar orkar man inte med de och de slutar med att man ger upp. 

Fördelarna med Pro Points programmet
Jag själv anser att dom är många. De finns inga förbud. Man får äta vad man vill bara man håller sig inom sin pro points budget. Och den gör att man får en sund och bra inställning till mat. Man kan äta allt. Men inte jämt. Och man får lära sig att äta bra mat i lagom mängder. 

Spara eller Slösa
Jag själv är nog spara faktiskt. Dom dagliga pro pointsen man har ska man äta upp. Så är de. Men veckobonusen är ju helt valfritt. Man kan ta lite varje dag eller spara alla till helgen. Kanske ta alla en dag om de är så. Eller inte äta några alls. Att låta bli alla vb tror jag blir trist i längden. Man måste få unna sig lite. Annars orkar man inte hela vägen. Mina dagliga delade jag upp. På fyra måltider. Frukost, Lunch, Fika, och Kvällsmat/Middag. Hur många pp man väljer att lägga på dessa måltider beror delvis på vad man vill äta och hur många pp per dag man har. Själv äter jag samma frukost varje dag på vardagarna och på helgerna unnar jag mig lite och äter lite godare. Funkat super bra för mig. Och ger lite guldkant så man inte tröttnar.

Hur man håller Pro Points värdet nere under olika måltider
Man väljer smart skulle jag säga. Gärna mat med mättnadsfaktor. Gröna baljor. Som man kan ta duo val på om man vill. Mycket grönsaker. Och ett knep för mig har varit att alltid planera matschema. Så man vet vad man ska äta och hur mycket. Man sparar både tid och pengar och framför allt pp. För man har koll på så sätt vad man ska äta. Och man tar inte första bästa man hittar i kylskåpet. För de är oftast när vi är hungriga som vi gör dåliga val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar