måndag 12 oktober 2009

Besöket hos läkaren avklarat

Och inte vart jag mycket klokare.

Närvarande på mötet var jag, Tove Rehabsamordnare och Läkare Rolf.

På punkten sjukskrivning så vart de nej om förlängning.

Istället ska samordningsteamet som finns här i östergötland hjälpa mig.

De teamet består av Tove som rehabsamordnare, en läkare, Ams, Soc och Fk.

Tackvara att jag skrev på ett papper om samtycke så får dessa olika prata med varandra. Tove tyckte att de kanske vore bra om jag slapp att ha kravet att söka jobb. Och istället skulle försöka att få arbetspröva. Hon ska prata med soc att dom inte får ställa några söka jobb krav. Och berätta att en planering kommer att göras nästa vecka. För på sikt tyckte hon arbetsprövning var de bäst. Och de håller jag med om. Vill ju arbetspröva men har ju inte fått för ams.

Så nästa vecka blir de möte igen.


Läkaren Rolf var inte positiv till något idag. Han tyckte jag skulle börja studera på heltid. Pga att jag inte har några betyg. Där satte Tove stopp. Hon tyckte jag skulle få göra något jag mår bra av. Och studerande är en jobbig bit för mig på olika sätt. Tyvärr så var han negativ till allt. Kände iallafall att jag fick stöttning av Tove.



Hur gick de då med utredningsbiten?

Reumatologen tar ej emot mig. Dom kan inget om EDS.

Neurologen tar ej emot mig. Dom kan inget om EDS då dom läkare som kunde de ej finns kvar.

Klinisk Genetik tar ej emot mig. Varför fick jag inget svar på.


Läkaren Rolf tror inte jag har EDS. Vad har jag då istället frågade jag. Vet inte sa han. Och han ville inte utreda heller. Han tyckte de var onödigt att ta massa prover som inget kommer visa. De är bättre att jag får arbetspröva, då kommer jag bli frisk. Sa att jag vill ha hjälp med värken. Då började han prata om annat. Tove sa åt honom flera gånger att inte vara negativ och elak. Berättade att smärtkliniken hade sagt att jag hade många ömmande punkter.


Då sa han att de kanske var SVBK (sveda-värk-bränn-käring) Då frågade jag vad de var för något. Han sa att de idag kallas Fibromyalgi. Dock så talade han om för mig att den diagnosen inte finns. Och han inte befattar sig med den, de fanns inga blodprov man kunde ta för att kolla om man hade de. Eller så kanske jag hade Myalgi men de var samma sak som Fibromyalgi. Man kunde kanske ta en muskelbiopsi, men de var inte säkert den visade något.


Och med en fibromyalgi diagnos så skulle man inte få någon hjälp av Fk eller försäkringsbolag. Och man skulle inte få något jobb heller. Frågade om de inte var så att de kanske var bra att ha en diagnos på värken för att kunna få bättre förståelse från sjukvård och för att kanske få hjälp med att lära sig att hantera värken. Men de var onödigt tyckte han.

Jag skulle bli bra bara jag fick arbetspröva.....

Dock så hade inte Tove något att sätta emot vad de gällde utredning och fibro.


Vad händer nu då?

Ska på möte nästa vecka. Där de ska göras en planering så jag få börja arbetspröva och fortfarande ha kvar mina pengar från Soc.



Värk får jag väl ha. Och de är nog så att de är Fibromyalgi jag har. Men ingen läkare vill sätta diagnos eller hjälpa mig att bli bättre.



Så vet du någon läkare som kan detta så tala gärna om de för mig. Går bra att att skriva en kommentar här.



Dock så tyckte mamma att de var fel av läkaren att tala om att de var Fibro utan att ge mig den som diagnos. Men tydligen så är den läkaren lite konstig, Han har bland annat fel behandlat min mamma så hon får leva med ryggvärk. Dock så ville hon att jag skulle bilda en egen uppfattning av läkaren. Nu är hon mest arg. Hon sa att fibro är väldigt vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar