lördag 7 januari 2012

Års Krönika 2011

Alltid kul att sammanfatta året så nu är de dags igen. Gjorde de för året 2010 så här kommer sammanfattningen för 2011...
Vart dock mycket sjukdoms relaterade saker och de sammanfattar verkligen året som varit och de går inte att bortse ifrån, de är ju så de varit och de har tagit stor plats och tagit mycket tid.

Nu hoppas jag på att 2012 blir ett riktigt bra år. Med mindre sjukdomsrelaterade minnen och händelser.



Januari

Går fortfarande på smärthanterings kurs hos min vårdcentral. Dock enskilt då jag ej fixar grupp och det tempot.

Gjorde laktos test i form av 2dl vanlig mjölk vilket gjorde mig dåligt vilket är ett tecken på laktosintolerans och fick den diagnosen satt av vårdcentralen.

Började med Prolaktas ett hjälpmedel mot laktosintolerans. Och kan sedan dess äta vanliga mjölkprodukter så länge jag kommer ihåg pulvret på morgonen.

Fortsatte med insamlingen av papper till min ansökan om aktivitetsersättning och de i form av psykologbedömning.

Började på Basalkroppskännedom = BK 2 dagar i veckan i 10 veckor.



Februari

Fortsatte med pappersinsamlingen för aktivitetsersättnings ansökan. Och besök två och tre i psykologbedömningen

Basalkroppskännedom = BK fortsatte.

Var på EDS utredning på Neurologen på LIM och fick min EDS diagnos med typen Kyfoskolios.

Fortsatte även med smärthaneringskursen.



Mars

Fyllde 22år.

Avslutade Basalkroppskännedom = BK kursen efter rådgörande med EDS läkaren då jag blivit sämre. Den typen av träning passade tyvärr inte mig.

Avslutade även smärthaneringskursen då den var klar.

Aktivitetsersättnings ansökans pappersinsamling fortsatte.

Fick göra om EDS utredningen då allt läkare dikterat försvunnit. Jobbigt men gav ett bra tillfälle att ställe dom frågor man hade.



April

Fick tid på min vårdcentral hos en okänd läkare för läktarutlåtande till Aktivitetsersättnings ansökan då läkaren ej kände mig och mina problem samt ej läst journal tillräckligt och hade stora brister i svenska språket vart utlåtande där efter = ej användbart.

Var hos ledaren för Basalkroppskännedom = BK kursen och gick igenom resultatet av kursen.

Lämnade in min Aktivitetsersättnings ansökan.



Maj

Begär nytt utlåtande av min vårdcentral.

Fick tid hos tandhygienisten efter remiss från min EDS läkare.



Juni

Begäran av nytt utlåtande resulterade i att överläkaren skrev en mindre bra komplettering eftersom hon vägrar att skriva ett nytt. Lämnar in komplettering till Försäkringskassan.

I samband med begäran av nytt utlåtande så träffade jag denna överläkare som bara hade negativ och otrevlig attityd både till mig som person samt till min ålder och mina behov. Hon var även totalt intresserad av EDS och hade noll kunskap om den diagnosen.



Juli

Var på EDS träff och träffade flera trevliga EDS systrar.



Augusti

Lugn månad.



September

Försöker få annan smärtlindring av min EDS läkare och även av överläkaren på Vårdcentralen ingen är intresserad av att hjälpa mig.

Försöker även få en remiss till funktionsbedömning hos en kunnig EDS arbetsterapeut. Vilket inte lyckades.

Guldmedlem 1 år på ViktVäktarna med en vikt på 57,3kg (År 2010 59,1kg = -1,8kg) Dock får man ju tänka på att vikten dalar lite upp och ner. Så är de nog för alla. Men jag har inte överskridit gränsen med 2kg över målvikt.



Oktober

Piraterna Speedway tog SM GULD vilket resulterade i en del trevliga fester.

Bytte handläggare på försäkringskassan.

Var hos tandläkaren efter remiss från EDS läkaren. Där började även fajten om hur betalning ska ske. Samt att vi inte är överens om att EDS personer behöver förebyggande tandvård.

Var åter igen på EDS läkaren om smärtlindring samt funktionsbedömning.



November

Var på EDS läkaren igen om smärtlindring och funktionsbedömning fick då beskedet att han slutat att ta hand om EDS patienter.

Var på Team Bedömning beställd av försäkringskassan då dom inte tyckte att mina papper var tillräckligt tydliga för ett beslut gällande min ansökan om Aktivitetsersättning.



December

Fick kopia hem på Team bedömning. Som vanligt så var de feltolkningar, missförstånd och massa andra fel. Men hoppas att de få ord som var tydliga och bra, räcker för ett beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar